نشست مشترک مسئولین آموزشکده با آموزش و پرورش مناطق غرب مازندران و شرق گیلان
نشست مشترک مسئولین آموزشکده با آموزش و پرورش مناطق غرب مازندران و شرق گیلان
جلسه هم اندیشی مسئولین آموزشکده فنی و حرفه ای رامسر (ملاصدرا) با مسئولین آموزش و پرورش شهرستانهای غرب استان مازندران و شرق استان گیلان با حضوردکترسید یوسف هاشمی سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران، روز، شنبه 18 تیر 1401 برگزارشد.
در این نشست تعامل و ارتباط بین دانشگاه فنی و حرفه ای با آموزش و پرورش درخصوص جذب دانشجویان هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش، استفاده از تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی، توسعه متوزان رشته های جدید و ایجاد راهکارهای مناسب برای هدایت تحصیلی و مشاوره شغلی برای دانش آموزان با توجه به نیاز بازار منطقه ، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای نشست دکتر مهدی بروجردی (معاون آموزشی، پژوهشی و فناوری آموزشکده فنی و حرفه ای رامسر)، با تاکید بر آمایش رشته ای آموزش عالی در منطقه، برنامه بلند مدت دانشگاه را برای ایجاد رشته های جدید در مقطع کاردانی و کارشناسی متوازن با رشته های پرمخاطب هنرستان های غرب مازندران و شرق گیلان را یادآور شد و اخذ مجوز قطعی دفتر گسترش رشته وزارت علوم، برای رشته مکانیک خودرو در مقطع کاردانی را گام بلندی در این زمینه عنوان کرد. وی افزایش تعامل دو سویه دانشگاه فنی و حرفه ای و آموزش و پرورش را با توجه به سبقه آنها، فرصتی برای نگهداشت متقاضیان ادامه تحصیل در منطقه عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد با اخذ مجوز پذیرش دانشجویان دختر، فرصت آموزش عالی مهارتی و رایگان برای این عزیزان نیز فراهم گردد.
در ادامه این نشست، ممسئولین آموزش و پرورش شهرستانهای غرب استان مازندران و شرق استان گیلان به ارائه نظرات و راهکارهای خود در خصوص ادامه تحصیل فارغ التحصیلان هنرستانها در دانشگاه فنی و حرفه ای پرداختند.
معاون آموزش و پرورش شهرستان کلاچای از شرق گیلان، با تاکید بر سطح بالای کیفی آموزشی در دانشگاه فنی و حرفه ای نسبت به مراکز غیر دولتی و همخوانی رشته های موجود در آموزشکده فنی و حرفه ای رامسر، از برگزاری جلسات مشاوره تحصیلی و شغلی در طول سال تحصیلی برای آشنایی و هدایت دانشجویان به سمت آموزش آکادمیک مهارتی یاد کردند.
آقای پهلوان یلی معاون آموزش و پرورش شهرستان تنکابن از غرب مازندران نیز بازدید دوره ای و مدون دانش آموزان در طول سال تحصیلی از کارگاه ها و آزمایشگاه های دانشگاه فنی و حرفه ای، برگزاری همایش های مشاوره شغلی در طول سال تاحصیلی با حضور اولیاء دانش آموزان، اخذ مجوز برای پذیرش دانشجوی دختر و ایجاد رشته های جدید طلا و جواهر و صافکاری و نقاشی خودرو را با توجه به متقاضیان گسترده آن، از راهکارهای افزایش تعمال دو سویه بر شمردند.
در ادامه، آقای وارسته، مسئول آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش تنکابن، با اشاره به جامعه گسترده فارغ التحصیلان هنرستانی تنکابن که بیش از 600 دانش آموز پسر و 600 دانش آموز دختر در 37 رشته تحصیلی را شامل می شود، معظل اصلی را نبود ظرفیت پذیرش دختران و عدم آشنایی خانواده ها با دانشگاه فنی و حرفه ای دانسته و ضمن پیشنهاد برگزاری جلسات دوره ای در طول سال با دانش آموزان، بر تعامل جهت برگزاری دوره های توانمندسازی دبیران فنی به کمک دانشگاه فنی و حرفه ای تاکید داشتند.
دکترچاوشیان (معاون آموزشی، اداره آموزش و پرورش رامسر) نیز ادامه برگزاری اردوهای روز-باز دانشگاه جهت بازدید دانش آموزان از کارگاه ها و آزمایشگاه های تخصصی را راهکار موثر در آشنایی دانش آموزان با دانشگاه بر شمردند.
دکتر موسوی، مدیر هنرستان کوزه گر رامسر، با اشاره به بازخورد خوب برون سپاری آموزش های کارگاهی رشته تعمیر و نگهداری به دانشگاه فنی و حرفه ای، از عدم وجود رشته های کارشناسی پیوسته به عنوان یک عامل منفی در روند جذب دانشجو یاد کردند.
مهندس نمایی مسئول آموزش متوسطه آموزش و پرورش رامسر، مشکل تک جنسیتی بودن و کاهش رقبت دانش آموزان به دلیل عدم آشنایی با دانشگاه فنی و حرفه ای، توسعه کیفی و کمی خوابگاه ها، برگزاری برنامه های فوق برنامه برای دانشجویان موجود جهت بازخورد مثبت و تبلیغات غیر مستقیم در منطقه و رشد سطح تعاملی با صنایع موجود در منطقه را به عنوان موارد کلیدی جهت افزایش پذیرش دانشجو اشاره کردند.
آقای ثانی رئیس آموزش و پرورش شهرستان رامسر، ضمن اشاره به سبقه همکاری آموزشکده های فنی و حرفه ای با آموزش و پرورش و تلاشهای گسترده ای که طی دو دهه گذشته برای ماندکاری این مجموعه آموزش عالی در سطح شهرستان صورت گرفته، تعامل بیشتر جهت اخذ مجوز پذیرش دانشجوی دختر و عدم ایجاد رشته های اشباع شده را با حذف نگاه جزیره ای در آموزش عالی منطقه موثر بر شمرده و تاکید داشتند تجربه آموزش مجازی در دوران کرونا نشان داد، ارزش و تاثیر آموزش عملی و کارگاهی بیش از پیش از برای خانواده ها، آشکار شده و باید از این فرصت نهایت استفاده مثبت را نمود.
آقای محمدجانی، مسئول آموزش و پرورش چابکسر، بحث هدایت تحصیلی و مشاوره هم به اولیا و هم به دانش آموزان در طول سال تحصیلی را حلقه مفقوده ارتباط دانشگاه و هنرستانها یاد کرده و بر همخوانی رشته های فعلی آموزشکده فنی و حرفه ای رامسر با رشته های موجود در هنرستانهای چابکسر، به عنوان یک عامل مثبت تاثیر گذار یاد کردند.
دکتر سید یوسف هاشمی، سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران، ضمن تشکر از حضور مسئولین آموزش و پرورش شهرستانهای غرب مازندران و شرق گیلان، از نگاه مثبت ایشان در توسعه آموزش عالی مهارتی قدردانی کرده و دستیابی به سهم 60 به 40 آموزش مهارتی نسبت به آموزش نظری در آموزش عالی را نیازمند همسویی بیشتر این دو نهاد دانستند. ایشان با تاکید بر رویکرد کشورهای صنعتی در آموزش عالی مهارتی، این نکته که آینده با کاردانی به مراتب از آینده با دکتری تخصصی برای کشور مفید تر است، اشاره داشتند. بروز رسانی تجهیزات فعلی، تلاش همه جانبه مسئولین منطقه برای اخذ مجوز آموزشکده فنی و حرفه ای دختران در غرب مازندران، حفظ سطح پذیرش دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی و عدم ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی از دیگر موارد اشاره شده توسط ایشان بود. استفاده از ظرفیت های مشاوره تحصیلی دانش آموزان جهت رفع خلا آگاهی ایشان نسبت به فرصتهای تحصیلی در دانشگاه فنی و حرفه ای و رفع مشکلات ارتباط با صنعت به کمک سازمانهای برکت و کمیته امداد برای بسترسازی اشتغال فارغ التصحیلان را مفید برشمردند.
در پایان این مراسم، شرکت کنندگان از کارگاه ها و آزمایشگاه های گروه های برق و عمران بازدید بعمل آوردند.
آموزشکده فنی و حرفه ای رامسر (ملاصدرا) که تاسیس آن به سال 1376 باز می گردد، در دو مقطع کاردانی و کارشناسی در ۱۵رشته دانشجوی پسر می پذیرد.
نگارش متن، عکس و درج در سایت: کارشناس پژوهش